.: Afstemning :. | ||
Skriv overskrift her En cykel er almindeligvis et pedaldrevet køretøj, hvor en let ramme forbinder to eger-opspundne hjul. Der findes dog mange cykeltyper, som ikke holder sig inden for denne beskrivelse – f.eks. handicapcykler, der drives af armkræfter, vandcykler uden hjul og ladcykler med tre hjul. Cyklens fremdrift bliver produceret af en cyklist. Selve ordet "cykel" er en forkortet udgave af bicykel, der i 1868 er hentet fra det engelske ord "bicycle", der betyder to-hjul. (Oprindeligt græsk: bi = to og cyklus = ring/kreds). Det er omstridt, hvem der opfandt cyklen, men der er enighed om, at Karl von Drais' sparkecykel fra 1817 udgør et afgørende gennembrud. Denne grundmodel, hvor rytteren sad overskrævs og sparkede sig frem ved at sætte fødderne på jorden, er siden blevet videreudviklet med bl.a. pedaler, kædetræk, luftringe, friløb og gear. Siden ca. 1890 har cykeltrafikken haft enorm betydning for bevægelsesfriheden for den brede befolkning. Frem til slutningen af 1950'erne udgjorde cyklen sammen med den offentlige transport den vigtigste mulighed for, at almindelige mennesker kunne komme omkring. I dag er cyklen især vigtig i de største byer, og i København udgør cykeltrafikken f.eks. 30% af den samlede trafik i centrum Da jeg stod op, bemærkede jeg på mit gode ur, som bl. a. også måler dagslængden, at den nu er under 7 timer, helt præcist 6 timer og 56 minutter her hvor vi bor. Dagen er aftaget med 10 timer og 45 minutter. Når man betænker, at dagslængden omkring Sankt Hans er over 17 timer, kan man jo kun sige, at der er en forskel. Og det bliver en smule værre, dog kun meget lidt, indtil omkring 21. december, hvor det går den anden vej. Derfor glæder jeg mig altid til den dato, vintersolhverv. Det første vendepunkt på vej mod lysere tider med en langsomt voksende dagslængde. Man skal glæde sig over de små fremskridt. Og det gør jeg. | ||
Gunnar Rasmussens Hjemmeside e-mail: gr@surfmail.dk | ||